POZITIVNÍ PODPORA CHOVÁNÍ VE ŠKOLE (PBIS)
Do českého podvědomí pomaloučku proniká pojem PBIS. Rozhodli jsme se dnes Vás stručně seznámit s tím, co to je. Na konci článku jsme vložili i odkazy, které Vás v případě zájmu nasměřují dál.
Co je PBIS?
PBIS je rámec, který nám pomáhá vytvářet pozitivní školní prostředí. Jde o propracovaný přístup, který začal vznikat v 80. letech ve Spojených státech (Positive Behavioral Interventions and Supports) a od té doby se rozšílil do škol celého světa. Staví na vědecky ověřených metodách a zaměřuje se na prevenci a řešení problémového chování a na podporu všeobecně žádoucího chování. PBIS dává nástroje, jak učit a podporovat správné chování u žáků.
Charakteristiky PBIS aneb v čem je metoda PBIS specifická?
PBIS se zaměřuje na:
1.) Výsledky studentů | Zaměřuje se na akademické a sociální výsledky, které jsou měřitelné a důležité.
2.) Praxi zaměřené na důkazech | Nejde o konkrétní program, ale o používání osvědčených metod podpory žáků, která se realizuje ve třech úrovních: celoškolní, třídní i individuální.
3.) Víceúrovňový systém podpory | PBIS zahrnuje univerzální screening, monitorování pokroku a týmové rozhodování na základě dat.
4.) Datově řízené rozhodování | Sběr a analýza dat nám pomáhá zjistit, co funguje a co ne. Díky tomu můžeme efektivněji přizpůsobit naše strategie.
1.) Výsledky studentů | Zaměřuje se na akademické a sociální výsledky, které jsou měřitelné a důležité.
2.) Praxi zaměřené na důkazech | Nejde o konkrétní program, ale o používání osvědčených metod podpory žáků, která se realizuje ve třech úrovních: celoškolní, třídní i individuální.
3.) Víceúrovňový systém podpory | PBIS zahrnuje univerzální screening, monitorování pokroku a týmové rozhodování na základě dat.
4.) Datově řízené rozhodování | Sběr a analýza dat nám pomáhá zjistit, co funguje a co ne. Díky tomu můžeme efektivněji přizpůsobit naše strategie.
Klíčové principy PBIS aneb, jak si to lépe představit v praxi?
1.) Proaktivní přístup | Místo čekání, až nastanou problémy, předcházíme jim. Učíme studenty, co od nich očekáváme, a tím snižujeme pravděpodobnost, že budou jednat nevhodně.
2.) Jasná očekávání | Definujeme jednoduchá a srozumitelná pravidla chování. Například „Buď respektující“, „Buď odpovědný“, „Buď připravený“. Tato pravidla jsou viditelná ve třídách i na chodbách.
3.) Výuka sociálních dovedností | Kromě akademických předmětů učíme žáky také, jak se chovat k ostatním, jak řešit konflikty a jak pracovat v týmu.
4.) Posilování pozitivního chování | Když vidíme, že se žáci chovají podle našich očekávání, odměňujeme je. Může to být jednoduchá pochvala, certifikát nebo jiná forma uznání. Pozitivní posilování motivuje žáky k dalšímu správnému chování.
2.) Jasná očekávání | Definujeme jednoduchá a srozumitelná pravidla chování. Například „Buď respektující“, „Buď odpovědný“, „Buď připravený“. Tato pravidla jsou viditelná ve třídách i na chodbách.
3.) Výuka sociálních dovedností | Kromě akademických předmětů učíme žáky také, jak se chovat k ostatním, jak řešit konflikty a jak pracovat v týmu.
4.) Posilování pozitivního chování | Když vidíme, že se žáci chovají podle našich očekávání, odměňujeme je. Může to být jednoduchá pochvala, certifikát nebo jiná forma uznání. Pozitivní posilování motivuje žáky k dalšímu správnému chování.
Výhody PBIS aneb proč se to šíří světem
PBIS přináší mnoho výhod pro školu i pro žáky:
- Lepší školní klima: Škola se stává příjemnějším a bezpečnějším místem, kde se dobře učí i pracuje.
- Méně problémového chování: Díky jasným očekáváním a odměňování pozitivního chování klesá počet kázeňských problémů.
- Lepší akademické výsledky: Když se žáci chovají správně, mohou se více soustředit na učení, což vede k lepším výsledkům.
- Vyšší angažovanost: Žáci, kteří se cítí ocenění a bezpeční, jsou více zapojeni a motivováni k učení.
PBIS v Česku
Jak již bylo v úvodu zmíněno, PBIS, neboli Pozitivní podpora chování, je v České republice stále relativně nový koncept. Přesto se již některé školy začínají tímto rámcem inspirovat a implementují jeho principy do svého vzdělávacího systému. Přestože PBIS vznikl v USA, je doloženo, že se jedná o univerzálně funkční systém aplikovatelný na všechny stupně vzdělávání. Tento systém v ČR pomáhá zavádět organizace SOFA, transformovaná z organizace ČOSIV (www.societyforall.cz/pbis). Na odkazu jsou dostupné veškeré informace týkající se nejen samotné metody, ale i možností ji implementovat na české škole včetně podpory speciálně vyškolených koučů.
Závěrem chceme zdůraznit, že metoda PBIS není zaměřena primárně na snižování problémového chování žáků a jejím hlavním cílem je vytváření prostředí, kde se každý cítí oceněn a podporován má možnost rozvíjet svůj potenciál a přirozeně kultivovat své chování.