Regulace stresu – jak můžeme pomoci zklidnit sebe a své okolí

Regulace stresu – jak můžeme pomoci zklidnit sebe a své okolí

 
(Sebe)regulace, tedy schopnost účinně řídit své vlastní chování, myšlenky a emoce, hraje klíčovou roli ve vytváření vyváženého a plnohodnotného života. Schopnost regulovat míru stresu, který zažíváme, nám může pomoci zvládnout obtížné situace s žáky, jejich rodiči či například kolegy. Porozumění této regulaci nám může také umožnit porozumět reakcím druhých, předcházet eskalaci a v neposlední řade předat tuto dovednost druhým či jim pomoci snížit stres v nějaké konkrétní situaci – tedy, koregulovat je. Ruku v ruce s rostoucí seberegulací roste také emoční stabilita a zvládání stresu, což může vést, a zpravidla též vede, ke zlepšení mezilidských vztahů, zvýšení sebepoznání, k jednoduššímu dosahování cílů a ke zlepšení fyzického a psychického zdraví. 

Vývoj seberegulace

Jak se stane, že někdo se seberegulací nemá problém a pro jiného je to nesplnitelný úkol? Seberegulace je získaná dovednost, které se postupně učíme od narození. Narozené dítě má schopnosti regulace velmi omezené – přirozené mechanismy má pouze pro regulaci spánku, stravování a pohybu. Na vše ostatní potřebuje bezpečnou vztahovou osobu, která mu pomáhá uspokojit jeho potřeby a postupně jej učí se regulovat. Způsoby, jakým se můžeme regulovat, jsou závislé na míře stresu, kterou právě zažíváme – jinak se můžeme zklidnit (zregulovat) ve chvíli, kdy jsme v relativní pohodě a úplně jinými způsoby, kdy jsme ve velkém stresu. Celkově se můžeme regulovat třemi formami – rozumem, vztahem a senzomotoricky. Každá z těchto forem působí na vývojově jinou část mozku – neokortex, limbický systém a mozkový kmen
.
Tyto části mozku zapojujeme právě v závislosti na míře stresu, kterou zažíváme. Neokortex, tedy část mozku, která nám umožňuje myšlení, porozumění a tvorbu jazyka, uvažování o následcích, sebereflexi, sebekontrolu aj., je dostupná zejména a pouze ve chvíli, kdy jsme v klidu či opravdu pouze mírném stresu. Když jsme ve vyšším stresu, tak se nejprve musíme zklidnit nějak jinak, abychom mohli opravdu přemýšlet nad možnostmi řešení a jejich důsledky, a to právě proto, že v tu chvíli nemáme přístup k mozkové kůře – tedy k (neo)kortexu. Čím jsme starší, tím lépe dovedeme zapojovat regulaci rozumem i ve chvílích, kdy už jsme v nějakém stresu (nesmí být ale příliš vysoký). Děti jsou schopny této regulace opravdu pouze, když jsou v klidu. 
.

Ve chvíli, kdy jsme ve vyšším stresu, je zapojený limbický systém – což je hlavní centrum emocí, které je důležité pro navazování a udržování vztahů. Ve chvíli, kdy je zapojen tento systém, tedy míra stresu už je vyšší, můžeme se zklidnit právě pomocí nějakého vztahu – např. popovídáním si s kolegyní, tím, že se na nás někdo usměje, tím, že v té situaci samotné jsme s někým, s kým se cítíme bezpečně.
.
Ve chvílích, kdy jsme hodně ve stresu, což může znamenat i přetížení a únavu, funguje regulace vývojově nejstarší částí mozku – mozkovým kmenem. Tato část mozku spouští systém reakce na stres (útok, útěk, zamrznutí). Ve chvíli, kdy je spuštěn systém reakce na stres, nejsou dostupné evolučně vyšší formy regulace a funguje tzv. regulace pohybem neboli senzomotorická (stejně jako reakce na stres jsou zejména pohybové – útok, útěk, zamrznutí). Mezi tyto regulace patří také různé formy sebepoškozování, kousání nehtů, jezení či přejídání či užívání látek měnících vědomí (alkohol, drogy, cigarety). 
.
Proč je dobré znát, co mi pomáhá

Vždy je dobré nejen vědět, co mi pomáhá se zklidnit, ale také mít co největší paletu „zklidňovacích“ technik, protože ne vždy jsou všechny seberegulační techniky realizovatelné (např. ve třídě si pravděpodobně nemůžete zakřičet, sprostě nadávat nebo si jít zaběhat). Ve chvíli, kdy nevíme, co na nás funguje, nemůžeme se sami regulovat a můžeme více vědoměji rozhodovat o tom, co zařadit do denního či týdenního „rozvrhu“. Znalost seberegulačních mechanismů je také důležitá pro to, abychom porozuměli případným „nezdravým“ kopingovým strategiím a mohli je případně měnit za zdravé – např. když vím, že mi pomáhá nějaká senzomotorická regulace (např. kouření nebo kousání nehtů), můžu ji zkusit vyměnit za jinou, více žádoucí senzomotorickou regulaci (např. antistresovou pomůcku). Velmi pravděpodobně se mi nepodaří ji nahradit např. nějakou regulací rozumem. Také je důležité učit děti mechanismům, kterými se mohou sami zklidnit, tzn. z koregulace je učit seberegulaci (např. se podaří, aby se ve třídě děti zklidňovaly samy nebo navzájem a kázeň nedržel učitel nebo pouze učitel). 

ZÁVĚREM ZDE MÁME PRO VÁS PRAKTICKOU UKÁZKU: zkuste z obrázků vybrat všechny možnosti, o kterých víte, že vám pomáhají se zklidnit, utřídit si myšlenky, vypustit páru apod. a zkuste objevit i takové formy Vám fungující regulace, které na obrázku nejsou. 
.