V poslední době jsou čím dál rozšířenější terapie, které pomáhají dítěti skrze posílení vztahu mezi rodičem (či jinou primární pečující osobou) a dítětem. K tomuto typu se nejčastěji přistupuje, když je dítě v předškolním věku. Zároveň jsou typy terapií, které jsou zaměřeny i na (mnohem) starší děti. My bychom Vás chtěli seznámit s těmi typy terapií, které jsou v alespoň trochu dostupné v České republice. Všechny námi předložené metody vznikly ve druhé polovině minulého století ve Spojených státech a všechny se shodně rychle rozšířily do Evropy, kde postupně vznikají instituty, kteří v každé metodě vzdělávají odborníky.
FILIÁLNÍ TERAPIE
Filiální terapie je terapeutický přístup, který učí rodiče, jak využívat techniky hravé terapie k posílení jejich vztahu s dítětem a k řešení emocionálních a behaviorálních problémů. Tato metoda byla vyvinuta v 60. letech 20. století Bernardem a Louise Guerneyovými a spojuje prvky hravé terapie s rodičovským koučováním. Součástí filiální terapie je:
- Vzdělávání rodičů: Terapeuti učí rodiče specifické techniky hravé terapie, které mohou používat doma s dětmi. Rodiče se učí, jak se stát efektivními "terapeuty" pro své děti, což zahrnuje použití speciálních herních aktivit, které podporují pozitivní interakce.
- Herní sezení: Rodiče a děti se účastní strukturovaných herních sezení, která probíhají pod vedením terapeuta. Tato sezení pomáhají dětem vyjádřit své pocity a myšlenky prostřednictvím hry, což je přirozený způsob komunikace pro malé děti.
- Zpětná vazba a podpora: Terapeuti poskytují rodičům zpětnou vazbu a podporu během herních sezení, aby jim pomohli lépe porozumět potřebám a emocím jejich dětí. Rodiče se učí rozpoznávat a reagovat na různé signály a projevy chování svých dětí.
- Rozvoj rodičovských dovedností: Filiální terapie pomáhá rodičům rozvíjet dovednosti, jako je empatie, aktivní naslouchání a efektivní komunikace. Tyto dovednosti jsou klíčové pro vytváření silných a zdravých vztahů mezi rodiči a dětmi.
- Posílení rodinných vazeb: Cílem filiální terapie je posílit rodinné vazby a vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro děti. Rodiče se učí, jak lépe zvládat stres a konflikty, což vede k lepšímu celkovému rodinnému fungování.
Filiální terapie je účinná u dětí s různými emocionálními a behaviorálními problémy, včetně úzkosti, deprese, poruch chování a problémů s attachmentem. Tím, že rodiče aktivně zapojují do terapeutického procesu, se vytváří trvalé změny ve způsobu, jakým rodiče a děti komunikují a interagují, což vede k dlouhodobému zlepšení rodinných vztahů a celkové pohody.
THERAPLAY
Theraplay je interaktivní a hravý terapeutický přístup zaměřený na posílení vztahů mezi dětmi a jejich pečovateli prostřednictvím strukturovaných her a aktivit. Tuto metodu vyvinula psycholožka Ann Jernberg v 60. letech 20. století a její základ spočívá v teorii attachmentu. Theraplay klade důraz na čtyři klíčové oblasti:
- Strukturu: Terapeut vytváří bezpečné a předvídatelné prostředí, ve kterém se dítě cítí chráněno a jisté. Struktura pomáhá dětem rozvíjet sebedůvěru a pocit bezpečí.
- Zapojení: Aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly intenzivní a pozitivní interakci mezi dítětem a pečovatelem. Hry a činnosti zaměřené na zapojení pomáhají posilovat vzájemné emocionální spojení a pozornost.
- Pečování: Pečující aktivity jsou zaměřeny na uspokojování základních potřeb dítěte a vytváření pocitu bezpečí a lásky. Patří sem činnosti, které napomáhají k uklidnění a posílení důvěry mezi dítětem a pečovatelem.
- Výzvu: Aktivity, které dítěti poskytují vhodnou úroveň výzvy, pomáhají rozvíjet jeho schopnosti a sebevědomí. Terapeut vybírá hry, které podporují dovednosti a sebedůvěru dítěte, aniž by ho přetížily.
Theraplay se provádí formou krátkých, intenzivních sezení, během nichž terapeut, dítě a pečovatel spolupracují na různých hravých aktivitách. Terapeut poskytuje okamžitou zpětnou vazbu a podporu, aby posílil pozitivní interakce a pomohl překonat případné obtíže. Rodič s dítětem postupně realizují tato “sezení” i doma bez terapeuta ve formě pravidelných “hravých půlhodinek”. Tento přístup je účinný pro děti s behaviorálními problémy, úzkostmi, traumaty nebo obtížemi v navazování vztahů.
Hlavním cílem theraplay je posílit emocionální vazby mezi dítětem a pečovatelem, podpořit zdravý vývoj dítěte a zlepšit jeho schopnost vytvářet a udržovat pozitivní vztahy.
DYADICKÁ VÝVOJOVÁ TERAPIE
Dyadická vývojová terapie (Dyadic Developmental Psychotherapy, DDP) je specializovaný terapeutický přístup, který se zaměřuje na léčbu dětí a dospívajících s problémy v oblasti attachmentu a traumatu. Tuto metodu vyvinul psycholog Daniel Hughes a její jádro spočívá v posílení bezpečného a důvěryhodného vztahu mezi dítětem a jeho pečovatelem prostřednictvím emocionálně laděných interakcí.
DDP je založena na principech teorie attachmentu a zahrnuje aktivní zapojení pečovatele do terapeutického procesu. Terapeut pracuje s dítětem a pečovatelem společně, čímž podporuje otevřenou a empatickou komunikaci. Klíčové prvky DDP zahrnují:
- Bezpečné prostředí: Terapeut vytváří atmosféru bezpečí, kde se dítě cítí chráněno a přijato, což je nezbytné pro zpracování traumatických zážitků.
- Přijetí a empatii: Terapeut a pečovatel vyjadřují přijetí a empatii vůči dítěti, což pomáhá dítěti cítit se pochopeno a respektováno.
- Korektivní zkušenost: Terapeut pomáhá dítěti a pečovateli opravit negativní vzorce interakce a nahradit je pozitivními a podporujícími způsoby komunikace.
- Vysvětlení a zpracování emocí: Terapeut podporuje dítě v identifikaci a vyjádření jeho emocí, což je klíčové pro zpracování traumatu a posílení emoční regulace.
DDP je obzvláště účinná u dětí, které zažily ztrátu, zanedbávání, zneužívání nebo jiné formy traumatických zážitků, a které mají potíže s vytvářením a udržováním zdravých vztahů. Cílem této terapie je pomoci dětem a jejich pečovatelům vytvořit pevné a důvěryhodné vazby, které podporují jejich emocionální a psychologický rozvoj.
VIDEOTRÉNINK INTERAKCÍ
Videotrénink interakcí (Video Interaction Guidance, VIG, česky VTI) je terapeutická metoda zaměřená na zlepšení komunikace a vztahů mezi rodiči a jejich dětmi prostřednictvím analýzy videonahrávek jejich interakcí. Tento přístup využívá nahrávání krátkých videoklipů, ve kterých rodiče a děti komunikují a spolupracují v běžných situacích (např. při hraní si, jídle, oblékání se, učení se apod.).
Po pořízení těchto nahrávek terapeut vybere konkrétní úseky, které ukazují pozitivní a efektivní interakce, a tyto klipy pak analyzuje společně s rodiči. Během těchto reflexních sezení terapeut pomáhá rodičům identifikovat silné stránky jejich komunikace a chování, což podporuje uvědomění a sebepoznání. Tento proces umožňuje rodičům vidět a pochopit, co v jejich interakcích funguje dobře, a jak mohou tyto pozitivní prvky posílit a aplikovat častěji.
VTI je velmi efektivní při posilování rodičovských dovedností, zlepšování vztahů mezi rodiči a dětmi a řešení různých problémů v rodinné komunikaci. Metoda je založena na principech respektu, pozitivní zpětné vazby a empowermentu, což znamená, že se rodiče učí být vnímavější a citlivější k potřebám svých dětí a zároveň získávají větší jistotu ve své rodičovské roli.
Po pořízení těchto nahrávek terapeut vybere konkrétní úseky, které ukazují pozitivní a efektivní interakce, a tyto klipy pak analyzuje společně s rodiči. Během těchto reflexních sezení terapeut pomáhá rodičům identifikovat silné stránky jejich komunikace a chování, což podporuje uvědomění a sebepoznání. Tento proces umožňuje rodičům vidět a pochopit, co v jejich interakcích funguje dobře, a jak mohou tyto pozitivní prvky posílit a aplikovat častěji.
VTI je velmi efektivní při posilování rodičovských dovedností, zlepšování vztahů mezi rodiči a dětmi a řešení různých problémů v rodinné komunikaci. Metoda je založena na principech respektu, pozitivní zpětné vazby a empowermentu, což znamená, že se rodiče učí být vnímavější a citlivější k potřebám svých dětí a zároveň získávají větší jistotu ve své rodičovské roli.